maanantai 9. joulukuuta 2013

Kookosöljy ja muita raskausajan kosmetiikkakokemuksia

Toimisi tämä varmasti ruuanlaitossakin, mutta itse olen toistaiseksi nauttinut kookosöljyä vain ulkoisesti.

Mietin ensin, että onko ihan liian terveyshippiä kirjoittaa postausta kookosöljystä. Mutta sen uhallakin on nyt pakko vähän hehkuttaa tätä tämän vuoden lempikosmetiikkatuotettani.

Kosmetiikan käytöstä raskausaikana ei Suomessa juuri saa virallisilta tahoilta ohjeistusta. Lähinnä niistä heveimmistä aineista, kuten hiusväreistä, saatetaan jotain mainita – ja siinäpä se. Esimerkiksi Tanskassa odottajia kehotetaan karsimaan kosmetiikkatuotteiden käyttöä paljon radikaalimmin, sillä niiden sisältämien kemikaalien turvallisuudesta sikiölle ei voida olla varmoja. Suomessakin aihetta on nostanut esille esimerkiksi professori Jorma Toppari jokunen vuosi sitten.

Itseäni kemikaaliasiat kiinnostavat luultavasti keskivertokansalaista enemmän, ja kiinnitän niihin melko paljon huomiota kulutusvalinnoissani. Tässäkin asiassa olen silti luonteeni mukaisesti kultaisen keskitien kulkija: pyykkäämiseen ja siivoamiseen valitsen automaattisesti miedoimpia ekotuotteita ja käytän paljon luonnonkosmetiikkaa, mutta toisaalta esimerkiksi deodoranttini, hammastahnani ja hiuslakkani ovat ihan tavallista markettikamaa.

Raskausajan kosmetiikankäyttöön otin osviittaa Anja Nystenin kirjasta Kemikaalikimara lapsiperheille. Päätin luopua kaikesta ekstrakosmetiikasta, jota ilmankin pärjään mainiosti: lopetin esimerkiksi kynsien lakkaamisen, ja hajuvettä olen suihkinut vain juhlahetkinä. Hiusten värjäyksen olin jo aiemmin karsinut minimiin (mulla on pohjalla oma ruskea väri, johon otan raitoja muutaman kerran vuodessa). Nyt olen vain sinnitellyt vielä vähän pidempään ilman kampaajakäyntiä. 

Kaikkein tarkin olen ollut niiden tuotteiden kanssa, joita levitän iholleni isoissa määrin, eli kasvo- ja vartalovoiteiden. Vaihdoin naamarasvani i+m-merkkiseen tuoksuttomaan luonnonkosmetiikkarasvaan, joka ei sisällä eteerisiä öljyjä (niitäkin Nysten kehottaa kirjassaan välttämään). Kesällä taas käytin vain lapsille suunnattuja, mieluiten fysikaalisen suojan sisältäviä aurinkorasvoja. 

Ja nyt päästään siihen kookosöljyyn, joka on siis tänä vuonna toiminut pääasiallisena vartalovoiteenani – kaikki sellainen, jota voi syödä, on luonnollisesti turvallista myös iholla. Kuvittelin ensin, että kookosöljyllä lotraaminen olisi sottaista eikä se imeytyisi kunnolla. Sottaamisvaara oli kuitenkin olemassa lähinnä kesällä, jolloin öljy pysyi nestemäisenä: tähän aikaan vuodesta se on jähmeää ja voidemaista. Ja ainakin mun ihooni öljy hulahtaa tehokkaasti eikä tahmaa. 

Olen hieronut kookosöljyä myös kasvaneeseen mahaani, ja raskausarpisaldoni on toistaiseksi nolla. Bonuksena tuoksun iltaisin kookospullalta (mikä toki ilahduttaa vain meitä, jotka tykkäämme kookosleivonnaisista). Ja mikä parasta, luomukookosöljyä ei tarvitse lähteä hakemaan ekokaupasta: sitä löytyy ihan tuon meidän lähi-K-kaupan ruokahyllystä.

7 kommenttia:

  1. Yh, kookoksen haju on jäätävä! Muuten varmaan olisin itsekin tuota testannut. :) Minulle tosin tullut muutenkaan raskausarpia.. Hiukset koitin kerran värjätä viimeisellä kolmanneksella, kun se tuli sallituksi, mutta hiuksiini ei tarttunutkaan väri! Samoin oli kuulemma käynyt äidilleni odottaessaan minua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, kookos kyllä jakaa mielipiteitä. :) Ja jännä tuo hiustenvärjäys! Mulla oudoin raskausilmiö on ollut se, että säärikarvat on käytännössä lakanneet kasvamasta. Kaikki muu karvoitus sen sijaan voi hyvin, esim. hiukset on paremmassa kunnossa kuin aikoihin. Mutta en valita. :)

      Poista
  2. Niissä kookosöljyissäkin on eroja, viittan tuohon Nellyn kommenttiin. Puhdistamon maistui oudolle ja haisi aika ilkeälle ja nyt mulla on Nature´s Blessing merkkistä luomu kookosöljyä ja se on kyllä paras, maku ja tuoksu neutraaleja. Käytän kookosöljyä ihorasvana myöskin. En ole raskaana. Neuvoisin sinua skippaamaan kokonaan fluori hammastahnan, mainitsit että käytät marketti tahnaa niin ymmärsin niin että fluorista? Tilalle joko suola hammastahnaa, aloe tahnaa tahi frantsilan yrtti tahnaa :)

    VastaaPoista
  3. Suosittelisin myös tutustumaan Nora Shinglerin kirjaan marjoja ja mascaraa. http://www.kemikaalicocktail.fi/marjoja-ja-maskaraa/ :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vinkistä Heidi, hyvä tietää, että kookosöljyissä on eroja myös tuoksun suhteen! Mä olen nyt käyttänyt tuota Cocovia, mutta pitää testata seuraavaksi Nature's Blessings.

      Olenkin lukenut Shinglerin blogia jo vuosia, vaikka kirjaan en olekaan tutustunut. Olen saanut Kemikaalicocktailista paljon hyvää tietoa, vaikka toisiin asioihin suhtaudunkin ehkä vähän "mainstreamimmin" kuin hän. Käytän esimerkiksi edelleen sitä hammaslääkäreiden suosittelemaa fluoria - se kun kuitenkin syljetään pois. Olen taas sitten tarkempi niissä tuotteissa, joita syön tai imeytän ihooni. :)

      Poista
  4. Tarttuisin vinkkiin samantien, mutta kookoksen haju... Tähän asti poissaolollaan loistanut raskauspahoinvointi ilmaantuisi samantien ;) Suosittelisitko muuten tota kirjaa? Kemikaalikimaraa jo pidempään seuranneena oon miettinyt sen ostamista, mutten sitten ollut ihan varma onko siinä paljonkin uutta informaatiota.

    Mä oon kanssa yrittänyt rajoittaa kosmetiikan käyttöä jo muutaman vuoden ajan. Luonnonkosmetiikkaa on melkein kaikki (ja yleisesti käyttö mahdollisimman vähäistä), mutta muutamia tuotteita on kyllä "pakko" ostaa normiversioina. Just hiuslakkaa, ripsiväriä ja myös meikkipohjaa en ole uskaltanut vaihtaa. Hammastahnassa en luopuisikaan fluorista niin kauan, kuin hammaslääkärit sitä suosittelevat. Ja eikös näin raskausaikana hammashygieniaan pitäisikin kiinnittää entistä enemmän huomiota :) Täällä ainakin passittivat käymään kaksi kertaa kontrollissa, ettei vaan mitään vahinkoja pääse syntymään.

    Raskauden ajan ilmiöistä aiheeseen liittyen on mainittava ihon ihan jäätävä kuivuus! En enää tiedä mitä tekisin tälle naamalle. Ostin tossa jo sataprosenttista sheavoita kun en muutakaan keksinyt, mutta nyt senkin teho alkaa loppua ja iho hilseilee niinku mikäkin. Enkä edes ole Suomessa, missä olisi oikeasti kuiva ilma!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kookos on kyllä selvästi toisille tosi paha inhokkituoksu. :) Itsehän olen käyttänyt viime vuosina jopa Bodyshopin kookoshajuvettä (anteeksi, lähipiirin kookosvihaajat!).

      Olen kokenut tuon kirjan suht hyödylliseksi: paljon on toki blogista tuttuakin asiaa, mutta toisaalta hyvin ja napakasti yhteen koottuna. Ja kyllä mä siitä uuttakin tietoa olen saanut. Ihan koko kirjaa en tosin ole vielä lukenut vaan poiminut lähinnä ne itselle tällä hetkellä akuutit asiat, kuten raskausjutut. Seuraavaksi pitäisi perehtyä vauvaosioon. :)

      Meikeistä suuri osa on mullakin ihan normituotteita, enkä ole edes yrittänyt löytää esim. luonnonkosmetiikkaripsaria. Sen käyttömäärä ja siten kemikaalialtistus on kuitenkin tosi minimaalinen. Hiuslakkaa olen yrittänyt nyt raskausaikana olla kauheasti hengittelemättä ja käyttää mahdollisimman vähän.

      Ja onpa inhottavaa tuollainen ihon kuivuminen. :( Mulla hyvänä talvirasvana on toiminut Weledan Calendula-kasvovoide, kannattaa kokeilla! Itsellä iho on ollut raskausaikana tosi hyvässä kunnossa, mutta kauhulla odotan, mitä imetyshormonimyrsky sille sitten tekee...

      Poista