sunnuntai 14. marraskuuta 2010

Koska siellä on mukavaa


Olen perusluonteeltani mukavuusalueihminen. Teen mieluiten niitä asioita, joista tiedän jo valmiiksi tykkääväni, ja uuden kokeileminen vaatii minulta pientä sisäistä patistelua. En jaksa pitää tätä turvallisuushakuista piirrettäni kovin vaarallisena - minä nyt vain olen tällainen, ja olen aina ollut. Sitä paitsi: eikös mukavuusalueella hengailla juuri siksi, että siellä on mukavaa?

Samalla tiedän myös, että joskus ihmisen on hyvä tehdä jotain itselleen uutta ja epätyypillistä. Jos ei muuten, niin siksi, että löytäisi uusia mukavuusalueita. Itse paatuneena ryhmäliikunnan vihaajana olen viime vuosina laajentanut repertuaariani spinningiin, joogaan ja bodypumppiin, kunhan vain pääsin kokeilukynnyksen yli. Sen sijaan tiedän jo valmiiksi, että esimerkiksi aerobic ja laskettelu eivät mukavuusalueelleni koskaan tule mahtumaan. Tässä kohdassa pidätän oikeuden itsetuntemukseen ja annan itselleni luvan olla edes yrittämättää. Se on muuten aikuisuuden kivoja puolia.

Käsityörintamallakin olen tällä viikolla pysytellyt tutuilla urilla. Raitalapaset menivät lahjaksi yhdelle kivalle kolmekymppiselle (koska milloinkaan ei ole liian vanha käyttämään lapasia) ja patalaput uuteen kotiin muuttaneelle.

P.S. Blogi on ollut pystyssä sen verran pitkään, että oli ensimmäisen ulkoasu-uudistuksen aika. Uuden logon väkerryksessä käytin apuna liitutauluseinäämme.

3 kommenttia:

  1. moi maija. :) olisko sulla noihin patalappuihin jotain (summittaista ohjetta)? mä en oo ikinä ommellut patalappuja, enkä pitkään aikaan mitään muutakaan, enkä löydä kuin sellaisia ohjeita joissa reunat kantataan vinonauhalla. ja noi sun tekemät nyt vaan näyttää niin hienoilta! :)

    VastaaPoista
  2. Noi on aika simppelit tehdä, ihan omasta päästä olen tämän kehittänyt. :)

    Eli kankaasta leikataan suorakaiteen muotoinen pala (leveys noin 24 cm ja korkeus 48 cm), joka taitetaan kahtia oikeat puolet vastakkain ja ommellaan sivusaumat kiinni. Käännetään se oikeinpäin, ja tuloksena on tavallaan pieni kassi/pussukka. Sitten leikataan patalappuvanusta noin 22x22 cm kokoinen, neliönmuotoinen pala ja sujautetaan se pussin sisään.

    Tässä välissä kannattaa tehdä tuo kiinnityslenkki samasta kankaasta. Sitten taitetaan pussukan avoimelta sivulta saumanvarat sisään, tikataan ne kiinni ja samalla ommellaan yhteen kulmaan tuo kiinnituslenkki. Sen jälkeen voit tikata muutkin reunat. Valmis!

    (Toivottavasti tajusit jotain - aika hankala on selittää tällaista ilman kuvaa!) :)

    VastaaPoista
  3. kiitos! noi ohjeet riittää ihan hyvin, tohon suuntaan mä olinkin ajatellut sen menevän. :)

    VastaaPoista